Saturday, May 14, 2011

Everything all around us

Ada seorang pengemis..
meminta simpati ditepi jalanan..
dipandangnya seorang budak sedang makan di restaurant KFC bersama ibunya.
terdetik dalam hatinya..
"kan best kalo ak jadi budak, tak yah pikir makan. mak bapak belikan semua"

Diwaktu yang sama..
budak yang sedang menjamu selera di restoran kfc itu terpandang seorang lelaki dewasa bermisai nipis di sebelah mejanya.
lantas dia berkata dalam hati
" kan best kalo ak jadi orang dewasa, boleh ada duit sendiri. boleh beli mainan banyak"

kemudian, lelaki dewasa itu keluar dan terus menuju kearah motornya utk kembali bekerja di office. ketika menunggu lampu isyarat. lelaki tersebut terpandang sebuah kereta proton wira disebelahnya dipandu oleh seorang lelaki separuh umur..
lantas dia berfikir..
" kan best kalau aku jadi lelaki tu, ada kereta . tak perlu aku meredah panas dan hujan guna moto kapcai aku ni"

Lelaki dalam kereta pula dalam masa yang sama, masih memikirkan kereta mercedes yang baru dibeli oleh bosnya.. terdetik cemburu dalam hatinya.
"aisshh.. kan best kalau aku jadi orang tua tu(bos), mesti bangga aku bawak kereta merc ak"

Ditempat yang lain, bos lelaki tadi sedang membelek-belek surat khabar.. terbaca olehnya kisah seorang jutawan lantas dia pun berkata..
" owh.. kan best kalau aku jadi jutawan.. harta bertimbun.. hidup pasti senang"

manakala, jutawan dalam surat khabar tadi selalu berkata dalam hatinya
"kan best ak jadi macam bill gates.. billionaire. orang terkaya dunia.. pasti aku hidup masyur dan mewah"..

dan begitulah seterusnya..

itulah sifat manusia
Kita tak pernah puas dengan apa yang ada..
sering mahu mengejar dunia..
sibuk mengejar kekayaan, kemewahan dan kecantikan
tanpa pernah berfikir dan menghargai apa yang kita ada..

perkataan "kan best jadi orang ni" selalu sangat bermain dimulut kita..
seolah-olah kita tidak tahu menghargai apa yang kita ada..

dan ingatlah..
dunia ini ibarat seekor burung yang cantik dan indah..
apabila kita mendekatinya .
ia semakin jauh..
apabila kita cuba mengejarnya..
ia bertambah jauh..
apabila kita cuba menangkapnya..
ia akan terbang lari..

dan ketika kita sibuk mengejarnya.. ketika itu..
kaki kita akan terluka terpijak duri..
kita akan jatuh tergelincir ..
dan pengakhirannya..
kita pasti terjatuh dalam gaung dan mati..

maka ..
curilah masa kita sedikit..
fikirkan apa yang kita ada..
renungkan apa nikmat yang allah dah kasi..

dan hari ini..
kita akan belajar kembali erti sebuah perkataan..

"syukur"


:)



2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...