Wednesday, November 3, 2010

Aku Hebat !

Orang tua itu melihat ke luar tingkap..
Memerhati mentari yang baru menunjukkan diri di awal hari..
garis2 ditepi mata sudah cukup memberikan gambaran kegelisahan dalam jiwanya..
Kerusi rodanya digerakkan..
kali ini benar-benar dia berada di tepi tingkap.
ingin dilihat dengan dekat pemandangan indah terbit mentari pagi barangkali.
dia memerhati tangannya..
urat-urat tua terbonjol jelas..
diusapnya perlahan-lahan ,
seolah-olah cuba menghilangkannya
seakan-akan menipu diri yang dimamah usia.
ditolehnya diruang tamu rumah..
satu-satunya cucunya yang masih kecil lena diulit bayu pagi..
dia sedikit tersenyum,

dalam kesyahduan pagi itu..
tiba-tiba.. terasa sebak..
air mata orang tua itu mengalir deras..
menyusuri garis-garis tua di pipi..

Kerusi roda bergerak lagi..
kali ini, pen dan kertas usang dicari..

Tangan yang berketaran digagahkan.
mencengkam, meluruskan pen..
terasa berat amat pen itu.
Sambil menghadap mentari lembut diawal pagi
setitik demi setitik dakwat pena singgah dikertas usang..
ada sesuatu yang sudah lama tersimpan..
ada sesuatu yang ingin disampaikan..

"Darahku
jikalau kau membaca surat ini..

ketahuilah ,aku dulu seorang yang muda..
aku punyai harta dan segalanya..
tapi esok lusa Malaikat Izrail mencabut rohku..
Apakah harta aku boleh menebus harga rohku?

Ketahuilah, aku dulu tampan bergaya..
Riak,Sombong, Wanita itu aku punya..
Tapi esok lusa akan tinggal aku kesorangan didalam tanah.
Apakah ulat dan kala jengking tidak akan meratah muka tampanku?

Ketahuilah, aku dulu banyak kawan2 dan pengikut..
Aku benci aku bantai, aku tak suka aku pukul..
Tapi esok lusa Malaikat datang menyeksa aku didalam kubur..
Apakah kawan dan pengikutku datang membantuku?

Ketahuilah, aku dulu seorang yang bijak..
Masyarakat semua aku pandang rendah. paling bijak adalah aku.
Tapi esok lusa Aku akan dihadapkan kehadapan Allah.
Apakah dengan kebijakan aku, aku dapat lari dari mahkamah Allah?

Aku seperti mu wahai darahku..
Aku pernah merasai muda..
Aku pernah merasai dunia.

AKu pernah berfikir dunia untuk bergembira..
Aku silap darahku..
Aku silap..

Mungkin kejap lagi ada tetamu datang menyentap rohku dari badan ...
ketika itu
Adakah harta aku berguna lagi?
Adakah Kawan-kawan aku datang menghalangnya nanti?

Aku kesorangan, wahai darahku..

waktu mudaku aku siakan dengan keseronokan duniawi..
Apa yang aku nak persembahkan pada Tuhanku, wahai darahku?

Mungkin dunia ini baru kau kenali..
percayalah, dunia ini kau rasa lama walhal ia amatlah sekejap...
Ingatlah pesanan aku..
Cukuplah kesilapan lampau ku..
Mungkin ketika kau baca baris ini, aku sedang kesorangan didalam kubur..
menangis meraung dibaluti kain putih..
menangis meraung meminta simpati

Ingatlah pesananku wahai darahku..
ingatlah pesanku.."



Tangan tua itu berketaran melipat kertas tersebut,
bibirnya dicebikkan, basah bermandian air mata keinsafan.
terbayangkan waktu mudanya..
dia meraung perlahan..
tidak tahan mengingatkan dosa lampau yang dilakukan.

Dengan cermat, dituliskan nama cucunya diatas surat itu,
diciumnya..dan diselitkan dicelah al-quran usang..

dia memandang kearah cucunya yang masih terlena..
perlahan lahan kerusi roda dikayuh ke arah cucunya..
matanya kuyu..basah dengan linangan air mata.
dikucup pipi cucunya..
entah mengapa tiba-tiba hatinya sebak..
makin deras airmatanya mengalir..
dalam sedikit serak, dia berbisik..
"Ko akan faham juga suatu hari nanti"

Tangan yang tua itu digagahkan..
menggerakkan perlahan kerusi roda..
kali ini kembali ke tingkap tadi..
terasa benar urat2 tangan makin lemah.

Air matanya dikesat.
Kini dia berada betul-betul dihadapan tingkap..

Dalam keseorangan diri..
Dia menikmati kesyahduan pagi..

entah mengapa
suasana pagi itu paling indah baginya
suasana pagi itu paling hening dalam hidupnya..

mungkin suasana pagi itu paling akhir baginya..

Pagi itu, lidah orang tua itu basah...
Menyebut dan memuji serta membesarkan illahi..
sambil tertunduk..
orang tua itu melelapkan mata..
sedikit demi sedikit.
bersedia menyambut kehadiran seorang tetamu mungkin
tetamu membawa dia pergi selamanya..
tetamu membawa hajat yang nyata..



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...