Saturday, May 7, 2011

Gambar Mekkah lama

Aku masih ingat..
Satu masa dulu ibuku cuba memujuk ayahku untuk mengerjakan umrah..
Aku lihat wajah ayah.. masih terdapat riak wajah 'nak tanak' walaupun ayah secara
lisannya bersetuju mengerjakan umrah..

Ayahku kelihatan tidak begitu teruja utk ke tanah suci..
mungkin seperti kebanyakan orang yang baru nak mengerjakan umrah. menganggap mekah hanyalah tempat ibadah yang ramai sesak dan tidak selesa..

Urusan visa dan passport dipersiap.. tapi kali ini.. aku rasa terkilan..
Seluruh ahli famili ku diperlapangkan untuk mengerjakan umrah ,melihat tinggalan para anbia.. Aku tidak dipilih Allah.. aku punyai urusan pengajian yang tidak boleh dielakkan... Tapi, aku tahu selagi aku bergelar hambaNya. aku yakin satu hari nanti dia akan membukakan juga pintu rezeki dan rahmat utk aku melawat rumahNya kelak.

Beberapa minggu selepas mereka berangkat ke tanah suci.. tiba masa mereka pulang ketanah air...
Aku menyambut mereka di airport...

Malam itu, mereka berehat .. kepenatan perjalanan kapal terbang.. aku lihat ayah..
aku perhatikan ayah..
ayah sedikit termenung..
dalam suara serak ayah berkata
" Rasa seronok pulak ke sana.. nanti insha allah tahun depan kita ke sana lagi la kalau ada rezeki"

Aku tergamam..
Aku kenal ayah aku...
Ayah sudah lali melawat negara2 eropah dan amerika..
tapi tidak pernah ayah menyatakan mahu kesana semula...

tapi..
ayah mahu ke mekah semula..

aku hairan..
pasti ada sesuatu aura atau sesuatu 'jiwa' yang tiada ditempat lain melainkan disana
ini menambahkan lagi tekad ku untuk berkunjung kesana..

Malam itu..
aku berdoa..
dalam sujud..
aku meminta Allah menjemput aku kerumahNya..

dalam kesunyian malam ..
beralaskan sejadah biru yang lusuh..
aku terlena diulit bayu malam..

___________________________________________________________________________________

Dibawah adalah gambar lama Masjidil Haram..
perhatikan kawasan masjidilharam dulu yang kecil berbanding hari ini..














dan kini...






Moga suatu hari nanti kita semua dibukakan pintu rezeki untuk ke sana...
.
.
.
Perkenankanlah Ya Allah..

:)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...